Facebook – gör om – gör rätt!

Detta kommer att handla om en icke fungerande modell som Facebook just nu erbjuder sidägare med fler än 400 ”gillare”. 

Bakgrund

Jag har idag en facebooksida (www.facebook.com/smcskane) med knappt 1 000 gillare. Det är organiska och förtjänade gillare, som själva valt att gilla min sida, inga erbjudanden, tävlingar eller kampanjer har pågått på den här sidan. Syftet med sidan är att informera om kommande Social Media Club Skåne luncher och tipsa om läsvärt i anslutning till luncherna.

Jag har länge brottats med att en sida på facebook inte är optimalt för en ideell organisation att försöka kommunicera med sina ”gillare”. Med facebook’s EdgeRank är min räckvidd oerhört begränsad. Jag når med mina inlägg någonstans mellan 5 – 40% av mina gillare. Och för en organisation utan egen budget och som är beroende av att folk kommer på våra luncher är det inte bra. Så därför tänkte jag för en gång skull testa möjligheten att marknadsföra ett av mina inlägg.

Marknadsföring av inlägg

Jag skrev ett inlägg som handlade om den kommande Social Media Club Skåne lunchen i Malmö och Helsingborg och länkade till respektive kalenderevent skapade i Facebook.

Social Media Club Skåne inläggJag valde att slå på stort och gick på det stora erbjudandet att marknadsföra inlägget mot personer som gillar sidan och deras vänner. Det skulle kosta mig för 3 dygn drygt 68 kr. Med tanke på att jag har knappt 1 000 gillare och den beräknade räckvidden då skulle bli mellan 1 600 – 2 900  kändes det som en rimlig kostnad. Räknat lågt (1 600/68kr= 0,015 kr per person), så kändes det som att det var helt ok.

Men oj, vad det gick helt fel.

Efter ett dygn började jag fatta misstankar att något inte stod rätt till. Då hade jag fått ca 70 gilla markeringar på inlägget och en räckvidd på drygt 1000. Men när jag tittade på vilka som hade gillat så var det i princip bara facebook konton ifrån Asien, varav en stor del var uppenbara ”fejk-konton”. Hur har det gått till? Efter avslutad kampanjperiod på 3 dygn såg det ur så här:

Statistik efter avslutad facebook kampanj

För 68 kronor hade jag nått 8 222 personer. Varav 6 530 är betalda. Lite mer än de 1 600 – 2 900 som var beräknat. 156 st har gillat inlägget. Av dem kommer 144 st från Asien. Vad hände här egentligen? Jag kollade till och med om det kunde vara så att de 144 st från Asien kanske är vän med några som gillar min sida, men så var inte fallet. Givetvis kanske någon är det men jag tog tiden och tittade igenom ett urval av de som gillat. Så här står jag med 144 gilla markering som jag faktiskt inte vill ha och en räckvidd på 8 222 som är mer eller mindre värdelös.

Annonshanteringen för marknadsföring av inlägg suger. Stort!

För att försöka få någon som helst rätsida så gick jag in i annonshanteraren på Facebook och kollade på statistiken där, och sakta men säkert började inse var det hade börjat gå fel och varför detta inte är en bra lösning av Facebook.

I annonshanterareran ser jag att det skapats 3 aktiviteter i samband med marknadsföringen av inlägget. Det första är aktiviteten riktat enbart till de som gillar sidan. Den har en räckvidd på 147 (Det är alltså till och med mindre än den organiska räckvidden som var 569) och den har en CTR (Klickfrekvens) på 12,658%. Inget mer att säga om det egentligen än att klickfrekvensen är kanonbra men räckvidd förvånansvärt lågt.

Den andra aktiviteten är den riktad till vänner till de som gillar sidan. Nu börjar det bli lite mer intressant. Så här definieras då målgruppen:

Den här annonsen riktar sig till användare:

  • som bor i ett av följande länder: USA, Indien, Italien, Kambodja, Moçambique, Nederländerna, Norge, Sverige, Schweiz, Turkiet, Förenade Arabemiraten, Storbritannien, Finland, Danmark, Venezuela, Argentina, Thailand, Indonesien, Ryssland, Kina, Polen, Portugal, Costa Rica eller Tyskland
  • har vänner som redan är kopplade till Social Media Club Skåne
  • på PAGE_HOME_FEED eller PAGE_MOBILE_FEED

Här är den fullständiga listan över varifrån mina gillare kommer (enligt Facebook Insight)

887
Sverige
9
Amerikas förenta stater
5
Danmark
4
Storbritannien
4
Indonesien
4
Tyskland
2
Turkiet
2
Argentina
2
Schweiz
2
Finland
1
Ryssland
1
Costa Rica
1
Thailand
1
Venezuela
1
Moçambique
1
Indien
1
Nederländerna
1
Norge
1
Polen
1
Förenade Arabemiraten

Så kan det ju faktiskt vara, att någon som just nu befinner sig på annan plats gillar en väldigt lokal sida. Och just den här aktiviteten hade en räckvidd på 2 222 personer och klickfrekvens på 3,741%. Ganska normalt egentligen.

Men så går det fullständigt åt skogen.

Den sista aktiviteten är en sponsrad händelse där (som jag tolkar det) en del av marknadsföring av inlägg är att också skapa sponsrad händelse där någon som kommenterar eller gillar används. I mitt fall blev det en annons med ett misstänkt fejk-konto som används som sponsrad händelse.

Enligt annonshanteraren ska denna annons ha en målgrupp på 20 personer, men ändå har den nått 4 281 personer med en klickfrekvens på 3,741% och genererat 133 gilla markeringar.

Kalla mig paranoid eller okunning, men jag skulle kunna tolka detta som att facebook publicerar annonserna helt random utan att ta hänsyn till målgruppen för att kunna ta betalt (ROI). Effektiv klickfrekvens och en räckvidd långt över det förväntade är väl bra?

NEJ!!! Detta är inget jag vill ha, det är inte detta jag har betalat för! 133 gilla markeringar som ser ut som ”köpta” likes – vilket det gör när 92% av gillarna kommer från Asien. Inlägget handlar om ett event i Malmö/Helsingborg och jag har svårt att tänka mig att personer bosatta på andra sidan jordklotet verkligen finner ett intresse i det eventet.

Det går inte heller att redigera kampanjer skapade som marknadsföring av inlägg. Då hade jag med en gång redigerat målgruppen till att bara vara Sverige och kanske till och med på lokal nivå med en 5 mils radie runt Malmö och Helsingborg. Men det går inte! Ledsen Facebook, det här är #FAIL i min bok.

Jag kommer INTE att rekommendera den här typen av annonsering eller marknadsföring för mina kunder då det känns som kontrollen är i princip obefintlig. 

Advertisements

7 reaktioner på ”Facebook – gör om – gör rätt!

  1. Uppriktigt, vad hade du förväntat dig av en tillämpning som facebook, vars syfte är skapat för helt andra ändamål ?

  2. Ping: Två slutsatser vi kan dra av Facebooks sponsringsdebacle | ZiggySays

  3. Jag är ingen marknadsförare, men jag gjorde ungefär på samma sätt som du och fick ett, tror jag, rätt bra resultat. Följarna ökade, men vad viktigare är att engagemanget (gilla/dela/kommentera) ökade rejält efter en veckas kampanj med en daglig budget på 15 spänn.

    Jag ställde redan från början in målgruppen ”över 20 år” och ”från Sverige” så jag hade inga bekymmer med fejkkonton. Jag kunde också gå in under kampanjen och ändra målgrupp; från början hade jag valt specifika intresseområden ”Outdoors activites” och något annat tror jag det var, men det funkerade sådär, så jag tog bort just dem för att bredda.

    Det verkade också som att annonsen gick rätt dåligt, medan ”promoted stories” stod för huvudelen av aktiviteten.

    • Christian, låter som om du i ditt fall använde facebooks annonshanterare för att skapa en kampanj. Min erfarenhet är att, går man den vägen så fungerar det oftast bra (förutsatt att man gör rätt). I mitt fall som jag beskriver här är det dock funktionen ”Marknadsför dina inlägg” som syns i samband med att man skriver inlägget på sidan. En funktion som är tillgänglig för sidor med fler än 400 gillare. I det fallet köper man en fördefinierad kampanj i 3 dygn utan möjlighet att justera kampanjen öht. Det är alltså allt eller inget. Hade jag haft möjlighet, hade jag redan från början förfinat urvalet i målgruppen, men det gick alltså inte.

      • Ah precis och det förklarar saken. Det borde jag ha greppat första gången jag läste, jag hade för stort fokus på mitt egna första försök att köpa annons på Facebook. Då är jag med.

  4. Ping: Förtydligande om Facebook kampanjen som gick fel | Liffemans fria tankar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s